Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

söndag 8 maj 2011

Ideer....


Hmm... Eftersom jag har funderat lite på va jag vill jobba med så kom jag på att jag vill nog jobba med mycke folk runt mig och att få planera lite. Typ service, då kom jag och tänka på att ÅHRS (Ålands Hotell- och Restaurang skola) har en utbildning som är ett år och heter Hotell- och konferens personal, så nu har jag siktet inne på den.

Efter som jag har "tröttnat" på Högskolan, inget fel på skolan bara att jag tycker att det är lite svårt just nu. Därför har jag funderat på det. Jag har ju kock grund så det är inte så långt hopp... kanske att man får jobba inom det. För jag vill jobba, jag vill kunna unna mig lite. =)

Nej nu blir det sängen!! Go natt!!

//Rimza

Min underbara sambo Ronnte!! Älskar han massor!!

Mot målet...


Steg på vågen i dag! Oj, va glad man blev!! -2kg och -2cm i midjan!! Nu börjar det hända saker!! =)

Morsdag i dag då. Jag fick en toalettväska av Rasmus som han har ritat på dagis. Jätte fin. Värmer en mors hjärta. Rasmus har ju inte varit den där som ha ritat förut men nu ha det vaknat till liv.

Vi var till en ortoped också nu i veckan, eftersom Rasmus går på tå så ville hans läkare att vi skulle ha en sandal som gör att han går på HELA foten. Men jag tycker sånt är onödigt för det växer bort!! Vi har ju sånt nog i släkten och alla går nog på hela foten i vuxen ålder. Man orkar inte nåjsa och nåjsa att gå ner på HELA foten. Så nu ska vi få en ny skor och ett inlägg!

Nu ska jag fixa lite bilder till hemsidan! Ha det gött!!

//Rimza

fredag 6 maj 2011

freda

Jaaa... snart är det lörda!! Har längtat som bessat!! =)

detta blir ett kort inlägg eftersom jag väntar på pappa. Vi ska fara å handla sen blir det ut till Lemström å chilla me mamma å dom!! härligt!!


FOLKRACE i morgon!! SNÄLLA GÖR SÅ DENNA DAG GÅR FORT!!!

//RIMZA

måndag 2 maj 2011

Trevlig 2 maj...

Jaha ja så va denna måndag snart till ända... Ska just fixa lite midda men sen blir det full rulle... Ska ju försöka sig på träning ikväll.. var ett tag sen man va men men...

Träffa Ika ida på stan. Trevligt, vi fika på bagarstugan och prata bort nästan två timmar!! Härligt... Det är inte så ofta som vi träffas men när vi väl gör det så känns det som vi aldrig har varit ifrån varandra! =)

Det vore kul om HELA gänget från KHS sku träffas... Ojoj... Vi sku bli många då... ha ha... men det var de 3 bästa åren i mitt skolliv. =) Men alla e ju på olika håll på denna ö. Vissa av oss har ju gift sig och skaffat barn. Ta de medsig!! tihi...

Va ha jag annars gjort i da då? Nå int så mycket var i skolan. Lämnat in en rapport. Dessutom har jag ringt till Allbygg och satt upp oss på deras lista. Lät nog int helt fel men vi får se. Ropa int hej än... SNÄLLA. Men vi vill flytta SNART!! Får i nervera... Nå ja det tar vi en annan gång.

Nu ska jag laga tacopaj!

Ha en fin måndag!!

//Rimza

söndag 1 maj 2011

folkrace video hjalle och heavy



Snart börjar folkrace säsongen så jag tänkte bjuda på denna fiiina låt. Längtar som s***n... ha ha... Damm, grus smak i kaffet, goa vänner och man får vara UTE i det fina (nåja) vädret. Vi har nått som kallas "åländskt folkrace väder"! Nämligen REGN!! Det brukar aldrig slå fel. Det regnar oftast när det är folkrace hit.

det kommer väl några svenskar också nu till premiären.... OCH det är riktigt kul att dom hittar hit. För våran bana är BÄST... SKRYTER liite.. =)

Det är första maj i da så det blir kanske att fara på marknaden å se va som finns där... annars så händer d nog int så mycket i dag! Ronny gulle ska väl fixa bilen så han kan tävla på lörda (7 Maj).

Va ha jag annars i mitt huvud??

Nå har en deadline i morgon som ska bli klar, dessutom har jag väl en deadline tills ikväll också men det är två lättare projekt!! (hoppas jag)

Nej nu ska jag fixa lite här hemma!! Ha det GÖTT!!

//Rimza

onsdag 27 april 2011

ONT

Det gör ont att vara kvinna. Det är så sant det är sagt.

MEN jag har glömt hur det var... 5 år utan smärta så e man ju lite bortskämd.

Men hur som helst så vet jag att det går över det är som värst i da. I morgon mår man bättre.

Så jag mår int så himla bra i dag!

Men ha det så bra!!

//Rimza

Tankar...

Lite tankar som rör sig i mitt huvud denna onsdag.

Livet, alla har en uppgift här i livet och på jorden. Men ibland (framför allt i dag) undrar jag vilken är min uppgift här i livet? Vad ska jag jobba med, var ska jag bo? Jag har många frågor men inga svar just nu iaf. Tittar ut genom fönstret och ser våren. Våren med all dess prakt i de olika nyanser av grönt.

Det är inga ljusa tankar i mitt huvud, snart fyller man 30 å man har int kommit nånstans i livet känns det som. Okej det är ju 2 år dit men ändå.

Skolan, vill jag verkligen gå där? Vill jag verkligen jobba med datorer? Vad vill jag göra? Frågor frågor. Tror att jag håller på att bli knäpp. När jag inte vet, jag vill jobba, jag vill köpa hus, jag vill gifta mig, men när man bara har motgångar just nu i livet.

När man har en karl som inte vill gifta sig. Då får man lov att finnas i det. Men han älskar mig iaf. Det vet jag.

Nej nu ska jag gå å fixa lunch, så får vi se om jag hittar min mening med livet och min uppgift. För alla har väl en uppgift här i livet?

Ha en bra dag alla...

//Rimza

tisdag 26 april 2011

Läkare

Vi var till läkare i dag med Rasmus, han har misstänkt svinkoppor.
Så vi blir hemma hela veckan.

Så vill ni mig nått så e d bara att ringa för vi e nog bara hemma.

Ha en fin måndag!

//Rimza

måndag 25 april 2011

Vilken helg!!

Så var det snart slut på helgen....

Men vilken helg.... Vi var i lemström hela fredagen, lördagen var vi ju hos svärmor. Igår så tog vi det mest lungt, Rasmus har fått några "konstiga" utslag på kroppen, liknade igår på vattkoppor men i da är jag inte så säker mera att det är vattkoppor. Måste ringa till rådgivningen i morgon så får vi höra va de säger...

Nej nu ska jag gå å städa vidare fast jag har varmt!!

HA EN FIN DAG!!

//rimza

lördag 23 april 2011

Det går sakta nu


Lördag morgon är min "viktdag". Har gått ner 1kg nu denna vecka. Jag närmar mig del mål 1. Jag har väl 3kg kvar men det är på gång. =)

Ronny är också på väg ner för vågen men det går lite fortare för honom än för mig just nu. Men men jag deppar int. För jag vet att jag går sakta men säker ner.

Men än är det lååångt till mitt mål. Jag ska ner till 65-70kg innan jag är nöjd. Handen på hjärtat så kanske man har en 40 kg att gå ner. JA DET ÄR FÖR MYCKET RIMZ JUST NU!!

Jag ska vara försiktig, ska int gå ner för fort men gärna 100kg innan sommaren är slut. =) 13 kg dit.

Men va ha hänt annars då? Inte så mycket, var på familjemiddag till svärmor i dag. Var helt bra nog. Åt lamm (mums), sås och potatis (ja ja ja vet) Men är det påsk så är det!
Annars så ha det int hänt så mycket! Ha en fin Påsk!!

//Rimza

onsdag 20 april 2011

ingen skola på ett tag nu....

Först ligger man en vecka dekad med förkylning som inte vill ge sig. Man orkar int me någe... men i morgon blir det nog full fart mot helgen och Påsk!

Men va ha hänt annars då? Nå inte så mycket, i dag är väl den dagen som jag har orkat göra lite. fixat hemsidan som jag vill ha det och jag är väl rätt nöjd men vi får se va ronny säger när han kommer hem. =)

ska snart fara efter rasmus och ronny. Sen har jag rasmus hemma i 5 hela dagar och ronny e hemma 4 dagar. Ska bli så skönt att ha dem hemma!

Men nu ska jag fara å hämta Rasmus! Vår varmt ute men själv så fryser man å snoren rinner... (okej d där var kanske onöding information, ha ha)

Ha en skön onsda!!

//Rimza

måndag 18 april 2011

Förskyld....

Satan i gatan va ja e snuvig. Men jaa ja får skylla mig själv.

va händer annars då?? int så mycket.

så nu ska jag vila lite innan gullet kommer hem och middan är klar.

ha en fortsatt fin dag!!

//rimza

söndag 17 april 2011

Söndag....

I dag har Rasmus cyklat för första gången. Men det gick bra. Nu tycker ni säkert att va då?? En 6åring ska väl kunna cykla. Men jag har väl varit försiktig och lite små "noji" om man säger som så....

Men idag har man inte ätit som jag har gjort de senaste dagarna, men det är söndag ida ju..
Hade en riktigt nice dag/kväll igår. Tack Tina för att du orka köra lite igår/natt!! =)

Ha fortsatt en fin dag!!

//Rimza

lördag 16 april 2011

Bättre å bättre!!


Fasiken!! det går ju hur bra som helst det här ju... Å nu bara för att jag skriver det så brakar det väl?? Brukar vara så... Men men... Humöret är på topp...


Steg i morse på vågen, bara på skoj, såg att jag har gått ner 2kg på typ 3 dar. Jippi... men jag tror att dt e vätska som har försvunnit eftersom jag inte känner mig uppsväld mer.


I går klara jag mig nästan utan kvällsmål, åt 5 winnerkorv sent i går kväll, vi fick först en middasgäst, nämligen bästaste Nela, sen for vi dit och kom hem först halv ett... (ups) Men vi är int så ofta dit så det gjorde inget, sen kom Macke dit å... Nelas lillebror, ha int sett han på ett tag igen nu. Så det var bara roligt. =)


I dag ska vi fara till en av Rasmus kompisar. det ska bli kul, för hanns mamma är jag vän med sen jaa va blir det?? 15 år sen kanske... Oj nu ble jag gammal!! :P Nu ska jag fixa lite innan det blir av att fara iväg. Ha en fin lördag det ska vi ha iaf!!

//Rimza


P.S GRATTIS LELA PÅ FÖDELSEDAGEN!! D.S

fredag 15 april 2011

dag 3. Hungern...


Det som är värst med den här dieten är att man är konstant små hungrig iaf jag. Men det är ju en pers för kroppen när den är van vid bröd, ris, pasta och potatis.


Men en sak som jag har märkt med LCHF är att jag inte har ett sötbegär mer. Jag har inte ätit godis på nästan hela veckan... =) Lite i måndags, men jag börja ju den här dieten i onsdags. Lite små fuska har man ju gjort. Typ ätit en liten skål med flingor och mjölk eller yoghurt. Men sakta men säkert så har man väl inget behov av "kvälls mål" mer. Rasmus behöver ju fortfarande sin smörgås på kvällen. Annars så dalar hans blodsocker för fort och han blir "låg" (hypoglykemi).


Det som är bäst med LCHF är att jag kan laga samma mat till Rasmus men han får också ris, pasta eller potatis till. För jag tycker att han inte ska lämna bort alla kolhydrater. För han växer ju.


Ja, hur mår jag då? Nå, ja mår bra, förutom en envis förskylning som hänger över en som ett mörkt moln. =(


Vad händer i dag då? Nå, bilen ska på verkstad. Så jag blir i stan en stund. Den knackar och har sig. Så vi måste byta bussningarna.


Nej nu ska jag fixa lite här hemma innan kl 12. För då måste vi fara. Ha en skön fredag, solen skiner från en nästan klar blå himmel!! //Rimza

torsdag 14 april 2011

Den första dagen...

tänkte ge er lite recept och sånt. Men också berätta hur jag mår och de. Det är för tidigt att säga hur det går. Fråga igen efter påsk. =)

Men jag är fortfarande hungrig. Inte så där jäkla hungrig men ett litet sug i magen har man allt.

Jag är ledig i dag och mycket bättre i dag. SOLEN SKINER!!

Nu tänkte jag ge er några LCHF recpt. =)

Frukost:
LCHF Recept: Mellanmålstips LCHF Recept.com

Lunch:



Mellanmål:

onsdag 13 april 2011

LCHF

Ska börja med en ny diet har jag tänkt. Fick den iden av Ronnys läkare. Han måste nämligen äta den eller GI men vi är mest nyfikna vad LCHF är förnått. Så nu ska vi "tävla" vem som går ner mest.

Vi ska "tävla" mest på skolj, bara för att peppa varandra, vi är ju tävlingsmänniskor båda två så. =)

Så f.o.m idag så ska vi köra LCHF i 5 veckor. Hoppas att några kilon ska rasa av mig. Nu ska jag kolla runt lite på recept på midda. =)

Ha en fin dag (fast hit på ön så är det mulet.*morr*)

//Rimza

tisdag 12 april 2011

Second life...

Hmmm... måsta bara se va de är för nått.... =)

Två i min klass har börjat där med så... Är nog mest nyfiken vad second life är och vad man kan göra där...

Återkommer senare med lite info och så...

//Rimza

måndag 11 april 2011

sommar funderingar...

Jag skulle behöva någon som vet hur jag ska göra... GAAHHH... Blir int klok, dagis vill veta hur jag har tänkt för sommaren, eftersom de har stängt i juli. Då har ett annat dagis öppet den månaden. Skulle Rasmus vara "frisk" kille så hade jag inte brytt mig så jäkla mycket om var han var i juli. MEN nu är det lite annat då eftersom han har diabetes och måste ha extra tillsyn. Jobbade hela helgen så nu har jag en hel del att göra som jag inte han med under helgen. Men solen saknar jag... =( Men nu ska jag gå å fixa lite här hemma... Ha en fin Måndag! //Rimza

onsdag 6 april 2011

vänner....


Saknar mina "gamla" vänner just nu... Det gör jag varje vår. Vet ej varför men den där lilla 18 åringen vill komma fram lite märker jag. Kankse för att det är vår eller??


Igenteligen är jag väl inte äldre än 20 vaaa??? Sluta fylla då iaf. ha ha... =)


Men ibland så kan jag undra va mina vänner gör? Vet att jag har svårt att hålla kontakten med dem som står närmast. Så jag säger FÖRLÅT!! Det är int min mening att såra någon. Men man är ju tjej så man kan säga saker som man inte menar men jag står nog för varje ord jag säger.


När jag tänker efter så har jag nog sårat en del av mina vänner och dom ha försvunnit. MEN jag har sagt det förut och jag kan säga engång till att: TÅL DU INTE SANNINGEN SÅ BEHÖVER DU INTE KOMMA TILLBAKA!! Nu syftar jag inte på nån specifik vän. Utan det gäller ALLA mina vänner. De som känner mig säger att jag är trevlig och alltid på glatt humör. Men endel kanske inte känner mig så bra eftersom de har försvunnit. Jag vet att min humor är kanske lite "låg" men oj va ja och mina vänner har skrattat åt den. =)


Snart fara in till stan och fixa lite. =)


Nu ska jag gör lite annat innan jag ska hämta gulle och Rasmus!


Ha det gott för solen försöker komma igenom molnen!! =)


//RIMZA


tisdag 5 april 2011

Eminem - Beautiful

ÄLSKAR HAN!!

Christina Aguillera - Beautiful

*snyft* så vacker och har ett bra budskap... TÄNK PÅ DET ATT DU/NI ÄR VACKRA SOM NI ÄR!!! VAD ÄN ANDRA SÄGER!!!

Lektion...


Så satt man på lektion igen då... Men förvirrande... ha ha... skrattretande... När man inte minns mer hur/var eller varför man använder vissa saker inom logiken, men jag är snart klar me inlämning 3. YEEEIII

Nu ska jag försöka fixa de tre sista uppgifterna så är det bara att lämna in dem sen... =)

Ha det!!

//Rimza

måndag 4 april 2011

bus ungar.... =)

Jag har då en riktig 6 åring hemma nu... Ja säger d då... =)

Han och en kompis har slagit sina kloka huvuden ihop och kommit överens om att de ska ses ikväll... Men inget mig emot. Det är bara kul att han har vänner. Så det blir ingen träning för mig ikväll. Men det gör inget. Kan gå i morgon i stället.

Men nu ska jag ta det lugnt en stund, har städat typ hela dan.

Ha det!!

//Rimza

söndag 3 april 2011

JAAA

-3kg...

Härligt äntligen.
Vägde mig i morse, vågen visade -3kg. Gissa om man blev glatt överraskad...=)

Va ha hänt annars idag då? Int så mycket som jag kan berätta om här.

Har fått ont i vänster lillfinger. Vet inte varför men blir det värre så måste jag visa upp det för nån läkare.

Men våren är definitivt på väg. Regn åter regn men det äter SNÖN!! Vill ha vår nu!! Så jag slutar med en fin bild på vår första maj brasa.

Ha det och ta hand om varandra.


//Rimza

Bloggutseende....

Funderar mycket på bloggens utseende.
Är inte riktigt nöjd men det får duga nu bara tills jag hittar nån annan bild eller nått sånt...

Så därför ser den ut som den gör...

Ha en fin söndag. Kanske jag bloggar mer i kväll!

//Rimza

lördag 2 april 2011

Matbloggen....

Funderar på om jag skulle ta bort min matblogg. Eftersom den inte lever just nu. Jag hittar inte några bra recept och vissa recept är så långa och krongliga så jag årkar inte fixa in dem till bloggen. Så jag tror jag skriver recept och sånt här i min egena blogg. =)

Ja ja... Nog om det nu.

Kollar lite på google maps. har nog kollat runt där lite förut :) men lite nyfiken är man ju på hur det ser ut på olika platser i världen. Utan att resa någonstans. =)
Men ja... Ska försöka vara "närvarande" på lektionen nu då... Men börjar bli hungrig... :/
Ha en fin dag.... //Rimza

fredag 1 april 2011

Skolan...

Så satt man på kurs i skolan..*suck* Men det går nog bra...

Ska gå en kurs som heter Sociala Webben. Den är nog mest för bibliotekarier. MEN den är it relaterad. I två hela dagar så e man i skolan.

Sku igenteligen jobba i morgon å söndad, men det funkar int den här helgen... =( MEN nästa helg ska ja jobb... =)

Ronny gulle var snäll i dag och körde mig till skolan. =) Fundera lääänge på om jag skulle köra själv eftersom sist jag sminka mig så krocka ja... ja ja ja vet. Jag är int skrockfull bara försiktigt. Dåliga vibbar kanske man kan kalla det. :/


Nu tog min fantasi slut men jag skriver mer sen.

Ta hand om er //Rimza

torsdag 31 mars 2011

Träning i kväll...


Så var det dax för lite träning då... Har varit lat... blää men nu ska jag ta tag i min träning igen... Tappa lite av lusten när jag krocka bilen men men så kan det vara... Denna månad har gått fort...

Men va ha hänt annars då?
Inget.. nu ska jag se på Cups...

ha en skön kväll

//Rimza

onsdag 30 mars 2011

Så var det dags igen...

Här sitter man i slutet på Mars å längtar till juni då man får börja jobba, har sommaren räddad!! =) Gu va man kan vara glad över att få ett sommarjobb i TID. Förut har jag variot sent ute men inte i år. Nej nej fixat redan. Ska vara på Sveagården i lemland å laga mat ti de som bor där. Har varit där dörut och jobbat och trivs jäkligtbra där, förutom att man är själv men det går bra det med. Man jobbar ju typ bara 80%... HELA SOMMAREN!! Gissa om jag ska njuta... I morgon är man ledig guu sååå skönt... Vår städning står på programmet. =) MEN nu så skolan. Ska försöka mig på lite träning i kväll å.. Body Pump... =) ha en skön onsdag alla... //Rimza

söndag 27 mars 2011

fredag 25 mars 2011

Nya bilen.... =)

Jepp i går köpte gulle en ny bil, en Opel.

Den har lite små skador men det får man nästan räkna med när det är en gammal bil.
Men jag tänkte köpa lite saker från biltema.

Jag älskar den bilen... Men i morgon blir det banan. =) Ska sälja korv m.m så jag hoppas på fint väder...

Nu ska jag se på tv en stund innan sängen.

//Rimza

torsdag 24 mars 2011

TACK!!

Tack alla för bil erbjudantena. Men eftersom min gubbe är lite kräsen (d e int ja) när det gäller bilar så ska de vara lite mer tja... bättre skick, de ska int ha någe fel eller int ha gått för långt heller... Nå ja...

Jag hade tagit första bil som jag hade hittat. Men det är jag d... Hitta en skit snygg Honda accord. Men NEJ den dög inte... eftersom vi måsta ev köpa nya s-däck till den dessutom så va d lättisar som sommar däck... =) ME LIKE.

Sen måste jag även tacka Conny för att vi har fått låna hans lilla Honda. =) Men den är ju liten och sen så e d ju så att man vill ha en egen bil. Ifall att det skulle hända nått... harkel... ja ja ja va ju å krocka ronnys bil men det var ju int mitt fel.

Men nu ska jag fortsätta städa. Eller lunch först sen forsätter vi..

Ha en bra dag...

//Rimza

tisdag 22 mars 2011

TUNGT!!


FAN FAN... vill hitta en bra bil en vettig bil men d verkar inte finnas någon. *suck*

Så nu e man duktigt deppig för det, lider nästan av att vara utan bil.

Men men... vi hittar säkert nån snart.

Jag har tagit lite på mig att vi är utan bil just nu, en fråga plågar mig än i denna dag, fast det är två veckor sen i går, VARFÖR?? Det var den bästa bil vi haft och dessutom så skulle den ha blivit vår på riktigt om nån månad. gaahh.... det plågar mig att det var jag som krocka den... varför d ska ni int fråga, för det vet jag int.

Men jag har VÄRLDENS goaste kille... han stöttar mig och menar att det int va mitt fel (och han har rätt) Men jag tänker ändå "tänk om jag hade tagit en annan väg till skolan" eller "jag skulle ha startat senare/tidigare hemifrån"

Men men det är sånt man får leva med. urs

Gulle fick en rolig fråga på jobbet idag, (ha ha), när jag var där en stund så kom det en kund som han känner ganska bra. Kunden fråga "hörrö Ronny, e d hä fru Ronny?" oj ja kunde ha garvat ihjäl mig när gulle svara jo då.... Ha ha... Vi e ju int ens gifta (ÄN). Men jag hoppas SNART. Men det jag planerar det vet han int om.. he he

Men nog om det, nu måste vi fixa rasses pump som larma. Den kunde ju ha larmat tidigare och int NU!! FAN

Men men go natt alla

//Rimza

lördag 19 mars 2011

några fina dikter och verser



Ålands mässan och Bröllop- och kalas mässan


Denna helg är mäss helg på denna ö.

Vill så gärna gå på båda MEN någon ha bestämt att min gubbe och hans bror MÅSTE vara på ett viss ställe en viss tid. Denna person kan ju gå på mässa vilken dag hon vill men jag jobbar i morgon och mässan stänger kl 18 å ja slutar kl 17. På en 1h ska jag komma hem, äta, diska, fixa mig i ordning men då e nog kl så pass mycke att man hinner inte dit. För jag jobbar mellan 9-17 i morgon. Ska bli kul att få jobba sig lite. =)

Nu tänker du säkert att men hallåå du kan väl fara utan gubben... Det skulle jag göra om jag hade en BIL!! Men nu är fallet sån att jag inte har en egen bil mer. Vi har inte råd att ha två bilar. Dessutom nu så jagar vi en ny eftersom våran inte kommer lagas efter krocken. synd... Men sånt e livet, bara att acceptera det.

Var och skrev omtenta i dag. Hoppas att det gick bättre denna gång. (tror int d)...

Nej nu ska jag städa visare nu när man e "ensam" hemma me sonen...

Ha en bra dag!!

//Rimza

fredag 18 mars 2011

ARG!!!!


Nu kommer det gnäll inlägg... men må så vara.

Jag är arg på en viss person. Som tror att denne kan bestämma över min gubbe, men nu är det ju så här att man kan ju faktist ringa å fråga först om det är okej att man kommer och hjälper en eller va d nu kan gälla. Men icke i detta fall nej nej, man ringer och säger att nu ha ja bestämt att du/ni ska vara där å där ett viss klockslag. Men tänk om man hade andra planer en lörda... Jag ska skriva en omtenta just den lördagen... och vi har bara en bil just nu som dessutom är LÅNAD bil.

Nu slut gnällt... ha ha...

Har kört för första gången i dag sen krocken och jag kan bara säga att Conny ja älskar din bil... ja vill ha den... he he *skoja* om du läser det så ta int illa vid.

men annars så händer det int så mycket. Jagar bil en hel del. Så är det nån som vet om någon bil så säg till... =)

Ha en bra dag alla...

//Rimza

lördag 12 mars 2011

blå blå blå...


snart har man åländska flaggan på knäet. FULT men ömheten ha gott över. som tur är. Men jag har ändå koll på det så jag inte får nått konstigt i det.

Vi har fått låna bil nu. (skönt) men det är ju ändå int samma sak som att ha en egen.

I dag ska vi till Lemström, har dock en heldel läxor att göra. *suck*

Håller på att installera Linux på min dator men jag får det inte att funka... morr

men men.... nu ska ja sluta.

Ha det

//Rimza

fredag 11 mars 2011

Petter & September - Baksmälla



Skäns så i dag! NEJ ja e int full men ja ha gott som i ett moln av nått...

Hoppas att det blir bättre!

nej nu ska jag gå

//Rimza

torsdag 10 mars 2011

Utan bil

Jaha... nu ha det sjunkit in va som hände i går. Det ända som jag har ont i är mitt högra knä och mina handleder.

Va ha hänt här annars då? Int mycket. Ser just nu på tv. Ska väl äta ostbågar lite senare =)

Nu ska jag se vidare på aland24.

Ha det

//Rimza

30. Ett sista ögonblick


Ett sista ögonblick... jaaa va ska man skriva om då? För man kan ju tolka rubriken lite hur man vill. För jag kan ju säga att jag inte har upplevt när någon ha dött. Inte det där sista andetaget. Vilket jag är glad för, men måste uppleva det ändå säkert.

Ska man ta ett minne som är ett sista farväl av en vän som rest eller sagt ett sista farväl vid en grav? Läste på nätet nånstans att en människa går i medeltal på 5 olika begravningar, men jag har nog gått på några fler. Den mest gripna var nog Stigs begravning eller min guffars. Tänker ofta på Guidor som han hette.

Kan ju ta ett ganska roligt minne från Guidor. =)

Syran va inte född ännu då. Mamma vänta henne.

Vi var i Helsingfors för att jaga en ny barnvagn. Men på Mannerheimvägen mitt i Helsingfors sprak slutburken av avgasröret.

Oj va det lät om pappas Mazda 929. (tror jag att det var)

Vi sku fara efter det till Guidor. Han var bra på bilar. Han berätta när han hörde oss så trodde han att vi var ett gång mopedister som bus körde utanför. Men sen fick han se vårat biltak som var blått. Så börja han skratta. Pappa berätta för Guidor va som hade hänt, två samtal senare så hade vi ett nytt avgassystem på bilen. =)

Han var väldigt ofta hos oss när jag var liten. Tyvärr dog han när jag var 8 år.

Så var det sista tema inlägget.

//Rimza

bättre i dag!

Jag mår mycket bättre i dag. Har dock lite ont i knäet ännu, var ner till tvättstugan (måste tvätta jue) men annars så är allt bra. Sov till halv 9. Ömsen har inte ringt än. Men gör det snart hoppas jag, för vi vill veta om vi måste fixa en annan bil eller om dom rustar upp våran nissan.

tänkte visa några bilder som Ronny tog efter åt.

onsdag 9 mars 2011

Från sjukhuset...

Jag mår bra. Lite smått blåslagen men jag klarar mig, värre är det med bilen. VI ÄR UTAN BIL NU!!

Fan va ja grämer mig. JAG vet att det inte var mitt fel men ååå... tårarna rinner och jag bara skakar, nu har choken kommit. blää...

Men som sagt så mår jag bra.

Orkar inte skriva mer...

Ha det!!
//Rimza

tisdag 8 mars 2011

kläning!!


hitta den här på nätet

(www.stuntman.fi)

VILL HA!!

Tisdag


Vilken dag... Men det är väl ingen som bryr sig!!

//Rimza

Lekte med min mobil... =)



29. Dina mål


Mina mål hmmm vad har jag för mål med mitt liv? (för jag tolkar det så)

Jag vill bli smal, klara skolan med hyfsat bra betyg. Det där gamla vanliga...
-----------------

va tusan ska man annars skriva...

Var till Tina en sväng i går... Alltid lika nice att va upp till henne, hon har ju flyttat nu så. =)

Vad ska jag berätta om annars då??

Jag har inget att skriva om just nu. Skolan i dag =)

måndag 7 mars 2011

28. Ett annat ögonblick

Hmm... va ska man berätta om nu då??

Jag vet inte va ja ska berätta om... Jag har ju varit rätt "dum" när jag var yngre. Jag gjorde väl inte så mycket olagligt men mina då varande vänner... (nämner inget namn)

det som grämer mig mest är väl att de vänner man hade då finns int alls i dag. Så när det tog slut mellan mig å min då varande kille så försvann de. På sätt och vis kan jag förstå d. När man är kär och är 17 år så ser man int allt utan man tror på en hel del. Nu påstår jag inte att mina vänner ljög eller så men de gjorde en hel del dumt.

Jag var en liten bitch även då... pappa var ju int riktigt gla på mig när han fick höra vilka man umgicks med. Men jag skäms inte över det. För det är ju en erfarenhet av livet. Man gör ibland en massa dumt när man är ung.

Och jag har sett hur man blir av droger och alkohol MEN jag kan säga att det var den mest roligaste tiden i mitt liv. Va ja minns så hade man inga "måsten". Det ändå man måste tänka på var ju skolan men annars så va man ganska problemfri. Nå ja... kärleks problem hade man nog men det var ju en "världslig sak"... ha ha.... det hör ihop med tonåren eller??

Kan nog än i denna dag tänka till baka på den tiden med ett leende på läpparna, det hände så mycket på den tiden. De kanske inte var de bästa vännerna man hade och mamma och pappa ville att man inte skulle umgås med dem. Men i dag minns jag bara att jag mådde så himla bra.

Men som man säger POLISBARN är VÄRST... och det var jag. ha ha...

Nej nu ska jag fixa lite här hemma... Nu har ni fått ett ögonblick av mitt liv som 17 åring. Ni som träffa mig som 17 år... kommentera om ni tycker att jag är ute och cyklar...

//Rimza

söndag 6 mars 2011

Björn Afzelius - Farväl till släkt och vänner

TÄNK PÅ DET!!


27. Din klädsel idag

Min klädsel i dag, jeans, linne och en tröja. Tja ja tänker int berätta mer va ja har mer på mig... ;-)

Men i dag så har solen varit framme hela dan och jag har fått mig en ny halsduk som jag har virkat helt själv STOLT

Har varit till mamma och pappa i dag. Annars så har jag int gjort så mycket. Bara varit och slappat. Har nog behövt efter en ganska tuff vecka. =)

Nu ska jag gå å sussa!!

Go natt

//Rimza

lördag 5 mars 2011

Björn Rosenström - Pojkarna som busar



he he,.... liten buse!!

Kadesh Kadeng - Vi var bara pojkar



Beskriver hur jag känner mig ibland... saknar den tiden... (lite)

26 Vad är du tacksam för idag


Vad jag är tacksam för i dag? Det är nog att jag får vara frisk och min underbara familj. Att jag får vara med min underbara kille och att jag har en underbar son.

Mitt liv är just nu underbart. Jag vet inte hur jag skulle kunna må bättre? Jag har inte många ovänner (säg till om ni inte håller med) =)Men jag är nog väldigt tacksam till allt jag har i dag.

vad mer kan gå fel??

Ha en bra dag så hörs vi!!

//Rimza

fredag 4 mars 2011

25. Min Tro


Ja, jag kan säga att jag är troende till en viss del. Jag tror att det finns någon där uppe som vakar över mig.

Men jag tror att det bara finns en Gud men han har många olika namn i de olika religionerna. Nu menar jag inte att det är fel av dem som säger att det finns fler eller att Gud heter inte Gud utan nått annat. Jag respekterar dem som vågar säga vad de tror på.

Jag vet inte vad jag ska skriva om så nu slutar jag!

//Rimza

24. Ett ögonblick

Hmmm... vilket ögonblick menas nu? Ska man ta ett ögonblick som man tror att allt är över eller ett glatt?

Jag tänkte iaf ta ett av var eftersom de är d få ögonblick man minns bäst fast de värsta gör ont än.

Jag tänkte ta det bästa ögonblicket först. Eller det är många ögonblick i samma minne. Jag kommer aldrig att glömma när jag blev gravid. Det är nog det bästa ögonblicket i mitt liv, det största ögonblicket är nog när jag fick hålla min underbara son för första gången. Underbart... =)

Det värsta ögonblicket är nog när två. Det ena är när jag hittar min farfar halvt sövd på golvet hos min farbror. Han hade försökt ta självmord med sömnmedel. urs... att se sånt som 15 åring är inget kul. R.I.P

Det andra är nog innan vi fick reda på att Rasmus har diabetes. Han var medvetslös och var 30 min från döden. Jag ryser bara av minnet.

Nu slut på minnen. =)

ha det// Rimza

onsdag 2 mars 2011

23. Din definition av kärlek


har glömt att skriva i "tema bloggen" . ups

men men nytt försök. =)

Min definition av kärlek kan man dela in i olika delar. Känslor och vänskap typ.

Men jag kan säga att när man är kär så pirrar det i hela kroppen. <3

Annars så vet jag inte va jag ska skriva. Har lite svårt att sätta ord på va definition va kärlek är.

Men nu ska jag försöka göra en hemtenten.

Ha det!!

//rimza

tisdag

mår som ja vet int.. ont i magen men e i skolan ändå...

är nervös av nån konstig anledning. var på MSN i går.. (jepp det var ett tag sen) fick en vännförfrågan som ja igonera. ja vill inte vara vän me nån som man inte kan lita på.

men men... nu ska ja vara duktig och lyssna på läraren

Solen skiner!!

//Rimza

tisdag 1 mars 2011

ingen rubrik passar

HMM.... vet inte va ja ska tro. Va e denna värld på väg??
Jag bara undrar...

Alla e underliga. Va ska man tro?? nu hitta nått att äta...

Kram
//Rimza

måndag 28 februari 2011

måndag


Va ska man skriva om? Sitter i skolan och försöker vara dultig. Men det går inte så bra... :s Men huvudsaken är att man är här väl??

Försökte boka om Rasmus ögonläkartid i dag men kom int fram.. :( men ska försöka i morgon igen. Det är så här att Ronny boka läkare åt sig imisstag samma TID som Rasmus sku till läkare. Men som sagt så ska jag boka om den. Vi har ju bara en BIL just nu och det SUGER PURJO!!

Vad händer annars då? Nå kan säga att det inte blir nått husköp för oss. Vi har inte råd just nu, och de tyckte på banken att vi sku vänta tills jag har skolan klar. Men sånt är livet. Har tyvärr ingen bild på huset.

Så har jag varit sjuk. Fick flunsan lagom till sportlovet. BLÄ

Men nya tag nu... Har tränat två gånger iveckan nu men ska trappa upp den. =) Efter den 14 mars så kommer jag att träna upp till 4 gånger i veckan. Men det är inte bara hård träning utan också stretching. Så jag kommer att kunna variera min träning, vilket är bra tror jag. Dessutom så har jag lyckats gå ner -2 kg nu under februari. Jag hade nog önskat mig mer men men så kan det vara.

Nej nu måste jag sluta!

//Rimza

onsdag 9 februari 2011

Kanske kanske kankse


håll tummarna nu!! SNÄLLA... Vill så jäkla mycke nu... (kanske lite för mycket)

men jag åter kommer sen när jag vet någe mer!!

tihi hemligheter än så länge...

//Rimza

tisdag 8 februari 2011

Drömmar om vargar


Drömde i natt igen om VARG. Så jag kollade upp vad det betyder. Är intresserad av drömtydning. Fick det här som svar:

Varg : En dröm om vargar symboliserar en opålitlig och grym person. Biter den dig kommer du att bli sårad.

Så jag vet inte vad jag ska tro. Oftast så är det jag och Rasmus som blir jagade. Antingen av en, två till och med tre vargar kan det vara. HUGA. Dessutom så är det mitt i stan. Det finns ju inga vargar på Åland men ursch...

Så tydligen finns det någon i min närvaro som vill mig illa, eller till och med kanske Rasmus med. Om man nu tolkar drömmen. Jag hoppas ju att det inte är sant men ja... fiender har väl alla??

Jag hoppas ju på att jag INTE har några fiender men men man vet ju inte. De har ju inte sagt nått iaf.

Nu ska jag gå och sova.

//Rimza

söndag 6 februari 2011

Vad jag åt idag...(fuskdag i dag jag vet)

hmmm... Ja va ha ja ätit i dag?? Kan ju säga att jag tog mig en riktig sovmorgon. Vakna av gulle, där vid halv elva nånting. Så det blev inte så mycket till frukost. Lunchen blev inte heller så där mycket + för. Sen var vi till Liam på kalas. Han fyller år så. Eftersom Rasmus är lite rädd eller blyg kanske man skulle säga så ville han att jag var med. Så jag var med. Kanske en trygghet för Liams mamma, för hon vet ju inte hur mycket insulin Rasmus ska ha. Det vet inte Rasmus ens men det ska bli ändring på det.

De bjöd på chokladtårta, kakor och saft till barnen och kaffe (såklart till oss vuxna), när kalaset var över så for vi till Lemström på middag. Mamma bjöd på sluring (rotmos) så himla gott. Till efterrätt så var det Ris á la Malta.

Vad annat ska jag berätta om? Jag ska trappa upp träningen från 1-2 pass i veckan till 4 pass i veckan. Plus att jag ska börja röra mer på mig. Men först ska jag börja ordentligt på gymmet. :)

Nu ska jag sussa. Go natt alla

//Rimza

lördag 5 februari 2011

ujuj... samkör


Fy mig igen... Ska försöka (igen) skriva i min tema blogg... Vi har kommit till dag 18,19,20 kankse jag sätter in dag 21 också. Beror lite på hur långt det blir.

Dag 18 En första gång...

En första gång.... hmmm.... va tusan ska man skriva om här då?? Nu blev det svårt. Det finns så mycke som har varit första gången för mig. Men vissa gånger vill jag bara glömma. Men men... Nu glömmer vi det här och går vidare. =)

Dag 19 Mina rädslor

Mina rädslor e mååånga. Det som jag är mest rädd för är att bli lämnad. Lämnad av de jag älskar.

Att Rasmus ska bli svårt sjuk (dock har han redan svävat mellan liv och död i nästan 24h) men jag vill inte uppleva det igen och det är jag mest rädd över. För han är så beroende av oss. Får han inte sitt insulin så blir han så sjuk att han inte vaknar igen. För det är just det som tynger mitt hjärta som mest. Jag kan se att jag kan vara smått avundsjuk på dem som har barn som är nog sjuka men behöver bara ta sin medicin ett tag och sen slippa det resten av sitt liv. Det kommer vi aldrig att uppleva, för Rasmus är ju i behov av sitt insulin.

Men jag tror också att det tillhör en mamma att vara just orolig och rädd för just att barnen ska bli sjuka eller skadar sig svårt.

Dag 20 favorit ställe

Oj, jag har många favorit ställen. När jag var 14-15 år och hade det tungt (joo ja va jobbig som tonåring men det tar vi en annan gång) så var jag vid ett ställe vid piren. Jag kunde vara där i timmar och bara vara och fundera över mina "problem". Killar, vänner oj va man fundera på saker när man va i den åldern. Synd bara att jag inte har en bild därifrån.

Nu för tiden är mitt favorit ställe min säng... =) där kan jag ligga och fundera på framtiden och vad som ska hända.

Dag 21 Något jag saknar

hmmm... Jaaa det är mycket som jag saknar farfars makaroni välling saknar jag massor. Det är som stuvade makaroner men är lösare och mycket godare. Sen finns det personer som är döda som jag saknar mest av allt. Farmor, farfar, morfar, Helena.

Jag saknar min farmor just därför att jag har hört så mycket om den kvinnan. Jag har dessutom hört att jag liknar henne så mycket att man funderar lite hur hon var som person. Hon dog när jag var 2-3 år.

Farfar saknar såå jäkla mycket. Han hade ett speciellt humör, han var glad men kunde lika fort bli arg men han blev aldrig arg på mig eller mina syskon. Vi hade en speciell relation farfar och vi. Jag och mina syskon kunde när som helst komma och gå till honom. Han var alltid lika glad när vi kom. =) Farfar dog när jag var 15 år gammal.

Morfar däremot så har jag vaga minnen ifrån. Jag minns att vi kunde fiska och han var ofta hit med mammas kusin som heter Johan. Jag var ju morfars flicka. Vad jag minns så var jag jämt me morfar när han var här. Men han dog också när jag var runt tre år gammal.

Nu har jag inget mer att skriva kanske det kommer nått mer inlägg här under dagen. NU ska jag fortsätta göra mina läxor.

H.A.N.D
//Rimza

torsdag 3 februari 2011

Ojoj... återföranas me gamla vänner (tror man)


Det var ett braaa tag sen jag skrev. Men det har int hänt så mycket i mitt liv. Upplevde att Åland ÄR litet, du känner en kille som känner en tjej som känner en kille som känner dig. typ... =)

Lite små kul att upptäcka sånt. Kanske man ha varit på fest tillsammans (har hänt mig ett antal gånger) och sen träffats två tre år senare, NÄMEN HEJ!! ÄR DET DU?? Du va me på den där festen som spåra ur för två tre år sen va? hmm jooo... och så börjar man snacka som man ALLTID ha vetat vem den andre e... (fast man har ingen aning) ha hänt det med. Men det är alltid lika kul.

I morgon e man ledig... guu va skönt.... =)

Nu skajag föröka me min !"¤#¤"!" programmering. När det inte går som jag VILL... HJÄLP!!

tisdag 18 januari 2011

Samkör lite... =)

Eftersom jag inte har skrivit på lääänge igen (fy mig) så tänkte jag samköra några rubriker i temabloggen. =)

Något som gör dig upprörd
Vad gör mig upprörd?? Det är ganska mycket det. Men det som gör mig mest arg är ändå orättvisor i världen. Men jag kan inget göra för jag är en ensam liten själ men sku vi va många så kanske.

Sen är det när folk inte förstår eller vill förstå hur man tänker eller vill ha det. I bland blir jag upprörd över allt och såna dagar kan vara små jobbiga...

Något som får dig att må bättre

Men något som mig att må bra är när jag får höra bra saker, det kan vara små som stora saker. Eller när man ha klarat av en svår uppgift.

Något som får dig att gråta
Vad får mig att gråta?? När man ser på en sorglig film, eller när läser en bra bok. Jag har ganska lätt att börja gråta, varför vet jag inte. Jag kan höra en bra låt, se en film, läsa någons blogg, läsa en bok.

Jag kan också börja gråta om ja blir arg (och då e ja ursinnig så akta er)...

-------------------------

Va händer annars då?? Inte så mycket. Fick en förfrågan om att köpa hus. Men vi vet inte än. Får väl reda på mer under en väldigt snar framtid kan jag tänka mig. Men det som är jobbigt med det är att vi måste flytta är att Rasmus har många vänner i Jomala. Men vi måste också tänka på hans framtid. Men vi tror att vi gör rätt men det vet vi väl inte först om ett tag. Men vi vet att han har lätt att få vänner och det är positivt.

Han har väl lite svårt med nya miljöer och sånt men vi måste utsätta han för sånt han inte gillar. Det kan bli bra eller så blir det och kämpa igen men det får vi väl ta isf. Vi vill ha ett hus, då kan Rasmus leka ute och känna sig trygg, nu vill vi inte riktigt låta han leka ute ensam. (alltså att han ska kunna säga mamma jag går ut) det är jag uppvuxen med. Jag tycker det är viktigt för honom att känna sig trygg och att villa leka ute. För det vill han inte... =(

Nej nu ska jag fortsätta städa... Ha en bra dag

//Rimza

torsdag 13 januari 2011

Vad gör mig upprörd??

Jaaa du, va gör mig upprörd?? Det är mycket om jag tänker efter. Men mest så blir jag upprörd om det är nån som försöker köra över mig eller min familj. Eller om nån kommer fram och säger "att var glada att Rasmus fick diabetes när han va liten, det växer säkert bort då." Men det växer inte bort. Men jag blir faktiskt mest upprörd när det gäller min lille prins, Rasmus. Då trampar man på en öm tå hos mig och då kan jag bli mer än lovligt arg. Jag vet att jag kan vara hemsk, jaa jag vet det. Men jag är sån, jag vet att jag är kanske inte är så snäll som jag ser ut men men....

Orättvisor gör mig också rätt så upprörd över, krig, varför barn far illa... Men att vi vuxna inte kan ta vårat ansvar över våra barn eller handlingar??

Sku jag berätta allt som gör mig upprörd så sku detta inlägg bli väldigt negativ men jag ska sluta här och nu. Kankse jag sku berätta nått roligare i stället...

Vi var till farfar i kväll. Det var helt ok med farfar. Annars så ha denna dag varit helt ok.

Nej nu ska jag sluta innan ni somnar... hihi

//Rimza

onsdag 12 januari 2011

Den här månaden

Då ska jag försöka mig på att skriva ett inlägg om den här månaden.

Jag har som mål för den här månaden att gå ner minst 2 kg. Men gärna mer. Sen kankse flytt?? Det vet man aldrig... =)

Men då blir det en massa ringades hit och dit men det kan jag ta.

Sen vet jag inte va jag har för mål för den här månaden. kanske att man ska må bra också.
det bästa som ha hänt hitils på detta år är att Rasmus ska börja skolan. Men vi vet inte än vilken eftersom vi funderar lite på att flytta, kan int säga mer ännu vart och när. Men vi ska bort... Mår inte så jätte bra i våran nuvarande lgh. Men jag återkommer när jag vet mer.

Men va mer kan jag skriva om??

Nå jag återkommer när jag vet nå mer...

Ha det

//Rimza

tisdag 11 januari 2011

något jag ångrar

Ska försöka få ett inlägg i tema bloggen nu då. Vi har kommit till dag 12 nu och jag ska berätta vad jag ångrar.

det är igenteligen mycket som jag ångrar. Så jag vet inte var jag ska börja. Kan säg a så här iaf att jag ångrar inte att jag for till Karis ett år och sen vasa ett år. det var nog de bästa åren i mitt liv.

Det jag ångrar mig mest i dag eg mest det som hände när jag var 17-18. Mina föräldrar hade det inte lätt då. Oj va jag ångrar mitt betende då. Var mer vild än tam. Det som jag ångrar från den tiden är att jag inte lyssnade på mamma eller på mina vänner. Föresten var är mina vänner från den tiden?? har två-tre vänner kvar från den tiden. Har nog växt ifrån dem.

En annan sak som jag ångrar är att jag inte tog mig tid att umgås med min farfar den sista tiden. Men han var dålig så det var väl därför jag undvek att hälsa på han. Han gick igraven med en massa fina recept som jag inte ha hittat. Minns att han lagade makaronivälling åt mig och min bror. Men jag kan inte laga det eftersom jag inte vet va han satt i. *morr*

Det var väl lite om va jag ångrar.

Ska försöka skriva i morgon igen. Ha det bäst

//Rimza

sömlös och att gå i sömnen

I natt hade jag den jobbigaste natten på långe. Slumrade till vid halv två men vaknade i samma ryck att det var nån som tittade på mig, där stod rasmus mitt i natten å vile sova hos oss. Han sov men värkade klar vaken. skit jobbigt. Så jag tänkte ge er lite information som jag hittade på nätet.

Barn och sömn: Gå i sömnen

Varför det händer
Experterna vet inte vad som orsakar sömngång, men det verkar gå i vissa släkter. Barn kan börja gå i sömnen redan strax efter att de börjar gå eller krypa och minst 15% av alla barn har någon form av "episod". Vanligtvis sker det under sömnens första två timmar, då ditt barn sover som djupast. Att sova på nya platser, att inte ha sovit tillräckligt mycket eller hög feber kan utlösa sömngång. Ett barn som går i sömnen ser klarvaket ut, men är det inte. Han eller hon har ögonen öppna och kan vanligtvis hålla en konversation (fast den brukar vara konstig). Barnet kan t ex irra runt i huset eller förväxla ett skåp eller en garderob med toaletten!

Vad du kan göra
Försök inte väcka ditt barn. Om det går, kan du leda tillbaks honom eller henne till sängen på ett varsamt sätt. Ditt barn kommer inte att komma ihåg något morgonen därpå, så säg inget. Ditt barn kan bli så oroat av det att det blir otäckt att gå och lägga sig. När du stoppar om ditt barn för natten kan du passa på att plocka upp sådant han eller hon kan snubbla eller halka på och se till att eventuella trappor skyddas med trappgrind. De flesta skador som drabbar barn som går i sömnen sker då de ramlar ut ur fönster eller lyckas ta sig ut ur huset, så se till att dörrar och fönster är låsta.

Uppdaterat i december 2008

källa: natusan (http://se.babycenter.com/toddler/sleep/sleepwalking/#2)

måndag 10 januari 2011

Min första kyss, favorit minne, bästa födelsedag

Min första kyss

Min första kyss minns ja faktist inte... men jag minns alla killar som jag har provat. Oj nu låter det som ja ha kysst många killar men en del ha det blivit ju... mest på fyllan...när man va ung och dum.

Favorit minne och bästa födelsedag

Jag har många favorit minnen. När Rasmus föddes, när jag träffa Ronny, men det bästa minne och födelsedag hänger ihop.

Det var min 5 års dag som jag fick min lekstuga och guu va glad jag var. Minns när pappa, farbror Göran och mammas morbror. Oj va vi hade cirkus den dagen. Men det var det starkaste minnet jag har från mina födelsedagar, sen kommer nog min 20 års dag. =)

Ha det

//Rimza

fredag 7 januari 2011

I min väska, den här veckan, drömmar

Tänkte samköra några rubriker i tema bloggen.
Först kommer om min väska sen kommer lite om den här veckan sist men inte minst lite om mina drömmar. Okej vi börjar nu då, i min väska så finns det väl det vanliga man brukar ha i en väska. Mobilen, läppfett, näsdukar (kan vara bra att ha). Det var väl handväskan. Men tänker man på min skolväska så finns min lapptopp där, papper, pärmar, m.m. Ni somnar om jag rabblar upp allt.

Min vecka

Nå vi va till läkare med Rasmus i måndas. Fick lite mera skin på näsan där. Oj va vissa orkar hålla på. Nå men han börjar då skolan i höst.

Annars så ha våran vecka varit lugn och skön. Ronny gulle ha varit ledig halva veckan. Vi ha varit å kollat på en ny tvättmaskin eftersom våran paja här innan jul. En som jag sku kunna tänka mig kostar runt 400 e. Men jag vet int. Måste fundera lite på det.

Vi har också varit till Ronnys farmor och hennes man Ole. Det var ok. Det är sällan man är dit. Tiden vill int räka till riktigt.

Annars så ha det int hänt så mycket.

Mina drömmar

Det jag drömmer om är mycket. Men en dröm kan jag aldrig (och då menar jag aldrig) få uppfyllt. Att få Rasmus frisk från sin diabetes, det kommer aldrig att ske. PUNKT

Sen är det en stor dröm jag har och det är att gifta mig, men när och med vem?? Jag vet att jag har Ronny, men han vill int gifta sig säger han iaf. Men men... en vacker dag ska jag stå som brud med RONNY vid min sida. Jag vet hur mitt bröllop ska se ut, vilka som är bjudna och va vi ska bjuda på.

En annan dröm är att få ett bra jobb, som man kan växa som människa och få utmaningar. Helst så sku jag vilja jobba inom IT då har man kanske bättre arbetstider. =)

Jag drömmer också om ett hus. Att få äga eller hyra ett hus som man trivs i. Att få pyssla om och bara vara.

Annars så vet jag int mer om drömmar. Jag har lärt mig den hårda vägen att man ska int drömma så mycket. Det går ofta åt H....

Men nu ska jag se på dart me Ronny.

Ha det så bra alla...

//Rimza

2010 i bilder



























































''

onsdag 5 januari 2011

Trött på allt å alla

Okej... Nuuu e ja asigt trött på allt å alla... Specielt på
En person. Nämligen John Blund!! Han är sen igen... han borde söka sig ett nytt jobb tycker jag.

Vi va till läkare me Rasmus igår. Han väger nu 21,8kg och är 118 cm lång. Låång kille... Fick bekräftat också att Rasmus börjar skolan till hösten. Vet att vissa vill att han ska vara ett år till på dagis men det tycker int ja. Han behöver skolan. Vi har märkt att han gillar matte, skrivning och han har börjat intresserat sig för läsning också. Min duktige kille...

Om man sku försöka sova nu då... Om John blund kommer eller ej...

Go natt alla!!

// Rimza älskar mina gossar

lördag 1 januari 2011

2011


GOTT NYTT ÅR 2011

Mitt nyårslöfte är att börja träningen igen. 2011 ska bli mitt hälso år. Hälsan ska stå i centrum hela 2011. Inget onödigt godis eller nått annat.

Min största last är nog sockret, ojoj... *skäms*

Men ja ska GÅ NER I VIKT. Ja vill NER, på en mer normal vikt. mitt första del mål är 100 kg. Sen är det 90, 80, 70 innan jag är nöjd så ska jag ner till 65-70kg. Då e jag nöjd. riktigt nöjd. jag vägde ju 87 när rasmus kom. Jag vägde som mest under graviditeten 102 kg. Sen steg jag på vågen när han var född och då stanna den på 87 kg. Oj va jag var nöjd.

Ni kommer att kunna följa min vikt nedgång (vill inte kalla det bantning) Jag ska ändra mitt liv det kommer bli tufft. Men det ska gå. Jag vill inget hellre just nu än att gå ner i vikt och må bra. Så jag ska börja köra hårdare med m
in träning, börja äta rätt och sockret ska bort. Fyyy jag har hört att det är som att bli drogfri. Men jag ska klara det.

SÅ GOTT NYTT HÄLSO ÅR 2011!! Så kanske vi kan hjälpa varandra i med och motgångar.
//Rimza

Mina syskon

Nu har vi kommit till mina syskon i tema bloggen. =)

Jag har då två syskon. Båda yngre. En bror som alla (nå ja, nästan alla) vet vem som är, Uffe 26 år, han jobbar på "på gatan" (restaurangen heter så) i borgå. =)

Han flytta till finland för ett år sen. Träffa en flicka som heter Vonne, nu har dom dessutom fått en liten kille som heter William. Uffe är guffar till Rasmus.

Sen har jag min lilla syster Linda, som är 19 år och sambo med Johan. Linda går också på högskolan men företagsekonomi.

Nå ja kan väl int igenteligen skriva mer om mina syskon, vi e nog rätt lika ha vi märkt, till sättet, vi har en viss humor som int alla förstår. Men som vi fattar. Oj va vi kan skratta åt varandra, vi kallar det "uffe humor" ha ha... nee ja skoja bara... =)

Jag älskar mina syskon, fast vi har ju haft våra dispyter. Men vem har int stridit med sina syskon?? Ja tänkte väl det....

//Rimza

tisdag 28 december 2010

Min bästa vän

ojoj... min blogg tog ett jul uppehåll. =)

Nu ska jag berätta om min bästa vän. Jag har inte en bästa vän utan jag har många bra vänner. När jag gick i högstadiet så hade jag en bästa vän. Hon heter Annika Kordelin. Vi var gämt med varandra. Vi bode vecka vecka hos varandra på sommrarna. Oj va kul vi hade. Vi var som systrar. Tycker iaf jag, för vi kunnde prata om ALLT om allt och alla. Vi stöttade varandra, hade nån av oss killproblem så fanns vi där för varandra.

Vi har lite kontakt ännu men inte på det vise mera, hon flyttade till gävle när hon träffade sin då varande kille. Jag for till skola i Karis i samma väva. Eftersom jag behövde en "paus" från Åland. Hade väl inte det bästa ryktet om mig just då. Men men det är en annan story.

Det bästa med minnen med Annika är att man kan skratta åt en massa tokigheter som vi hade för oss.

Och det bästa med Annika var att jag kunde vara mig själv. Jag var mobbad innan jag börja 7:an. sen när jag börja 7:an så träffa jag Annika. Mobbningen upphörde när jag kom in i det "tuffa" gänget. hihi... redan då va ja en liten rebell... =)

Nu ska jag gå å tvätta lite. Ha en fin dag alla.

//Rimza

tisdag 21 december 2010

5 Årsdagen 21.12 2005-2010


Jaha ja. Så ha det gått exakt 5 år sen Rasmus fick diabetes.

Jag minns så väl den här veckan 2005. Jag gick andra året till kock. Rasmus var väl 1 år och 5 månader. Han var inte riktigt sig själv. Han spydde på måndagen så jag trodde att han hade fått magsjukan. Eller vinterkräk sjukan.

Men läget förvärrades under natten till tisdagen. Rasmus andades så häftigt att han lät som en 90 åring som låg för döden. Så jag ringde till sjukhuset, för jag hade också uvi. Men där sa de att jag sku ringa till rådgivningen för han hade troligtvis lunginflammation. Så jag ringde till rådgivningen i Lemland, vi bodde där på den tiden. Men hon svarade inte me en gång, så jag blev nervös riktigt nervös. När hon svara de så sa hon att: "Är det han som låter?" "Jo" svarade jag. "Det låter som ni måste uppsöka akuten! Har han lunginflammation så är det akut." Klockan va väl 10 nånting. Jag ringer till Ronny och meddelar att vi måste fara till akuten NU.

På den tiden körde Ronny lastbil. Men han hade just kommit till stan då när jag ringde. Som tur var. Halv elva var vi på akuten. Jag minns int ens bilfärden.

Väl på akuten så hade rasmus blivit medvetslös. HEMSKT!! Att se sin son ligga där under en massa filtar och vara så utmärglad. Han hade en kroppstemperatur på 35. Han var dessutom väldigt dålig. Apdlig om jag får säga som så.

Men sen hände en massa saker. Han fick dropp, både i fötter och i huvudet. Han var så liiiten. Vi var på sjukhuset i 10 dagar. Har inga bilder från den tiden. Det kom som en blixt från en klar himmel.

Men som sagt i dag är det 5 års dagen. Och ännu i denna dag kan man få en klapp på axel, så säger dom att "Han hade tur som fick det när han e liten, det växer nog bort." Men jag kan säga att hans celler som producerar insulin inte funkar. De är döda kan man säga. Ingen vet varför man får diabetes. Men det är på gång.

Men jag kan säga att sen vi fick diabetes in i familjen så har vi blivit mer medvetna va vi äter.

Men då för 5 år sen så krascha jag. Jag var helt slut min svärmor (som också har diabetes) sa att jag blev tio år äldre över en natt. Jag såg hemsk ut.

Men som sagt så mår Rasmus bra nu och ska börja skolan till hösten 2011. =)

//Rimza

måndag 20 december 2010

Dag 4 Min dag


Nå i dag var det dax för mig att skriva om min dag. Nå jag stiger antingen upp där vid 6.30 eller så sover jag till 8.30 cirka. Sen väcker jag Rasmus. Klär på oss, sen äter vi nånting det kan vara allt från flingor till smörgås.

Om jag stiger upp halv sju så kör jag ronny på jobb. Sen kör jag rasmus till dagis. Jag far till skolan.

Min dag är ganska inrutad så det händer inte så mycke intressant att skriva om. Vissa kvällar far jag och tränar. Måndag och onsdag har det blivit.

Vi går väl och lägger oss där vid halv elva.

Nå väl nu vet ni lite mer om min dag. Nu går jag på Jullov men jag kommer blogga ändå. Så ofta jag kan iaf.

Ha en fin vecka alla.

//Rimza

torsdag 16 december 2010

Dag 3 Mina Föräldrar

Okej då va det dax att berätta om mina föräldrar. Det är väl inget att berätta om men ja... Jag kan ju berätta att mamma är 47 år och jobbar som städare på Högskolan på Åland. Mamma heter Rosmari och kommer från Pojo, Finland. Hon träffa pappa när hon va 17 tror jag.

Pappa heter Göte och är 65 år gammal, ja han är 17 år äldre än mamma. Dom gifte sig -82 i maj, i juni -83 kom då jag till världen. Uffe 26 kom i december -84, sen kom min syster Linda i Juni -91.

Pappa han jobbade som Polis i 31 år innan han blev pensioner -03. Han kommer från Lemland så dom bor i hans hemkommun än i denna dag. Och trivs gör dom. Nog har det varit små gnäbb dom i mellan men jag tror att alla gifta par har små gnäbb. Så nu ha dom varit gifta i snart 30 år... Men oj va man har roliga barndoms minnen.

Tack mamma och pappa för min fina uppväxt. =)

Nu vet jag inte vad jag ska skriva om.

//Rimza

onsdag 15 december 2010

Dag 2 Min första kärlek


Det var då dax för mig att berätta om min första kärlek. Låt mig tänka... Jag tror att min första riktiga kärlek var när jag var 13 år gammal. Okej jag var ju små kär å så på dagis, killen hette Stengrim.

Men jag tror att min första riktiga kärlek var Tomas. Men jag fick han aldrig. Kanske det var lika bra det men jag minns ännu i denna dag hur kär jag var i han. Jag gjorde ALLT för att få en stund ensam med honom.

Men mina vänner gjorde det inte lätt för mig. ha ha.... skrattar gott åt minnena.

Min första kille om vi far några år till eller ja... 14 år va jag nog. Mats hette han. Han var riktigt go och snäll men vi passade inte ihop, vi blev ihop gjorde slut, ble ihop igen. Vi höll väl på så där i 2 år. tror jag. Sista gången jag var ihop me han va ja väl 15-16 år.

Så jag har väl int direkt haft så många killar. Kan väl räkna dom alla på en hand tror jag.

Men fråga fråga fråga om du har frågor så ska jag försöka svara så bra så möjligt.

Tack mina vänner, Ika, Stina, Anna, Nela, mfl som gjorde mina dagar helt oförglömliga i KHS.

//Rimza

tisdag 14 december 2010

Dag 1 Om mig

Jag tänker nu göra nått som alla andra håller på med just nu. Men jag hoppas att det blir intressant läsning.

Då så, en presentation om mig, vem är jag då? Jag heter då Ramona och man kan säga att jag är en sprallig tjej på 27 år som är mamma till Rasmus 6 år som har diabetes. En underbar sambo som jag älskar över allt, han heter Ronny, 30 år.

Jag kallas för: Rimz, Ramsi (mitt äldsta), Rimza (för jag är lite vimsi enligt mig själv ha ha).

Mina intressen är då bygga hemsidor, läsa, folkrace (kör dock inte ännu), min familj, tja jag kommer inte på mera intressen.

Vad jag gör? Pluggar för tillfället IT på högskolan på Åland. Just nu känns det tungt vet inte riktigt om det är det jag vill jobba med men ja... Är utbildad kock. Fick inte nått ordinarie arbete så därför pluggar jag.

Vad ska man skriva mer om då? Jo jag kommer från Lemland men bor just nu i Jomala. Mina vänner säger att jag kommer från Ålands vackraste ställe, Lemström, ska försöka få lite bilder där jag är uppvuxen. =)

Annars så vet jag inte vad jag ska skriva om. Men har ni frågor så är det bara att fråga.

Ha en underbar dag. =)

//Rimza

måndag 13 december 2010

Tja varför inte?? Alla andra gör ju det

01 Presentera dig själv
02 Din första kärlek
03 Dina föräldrar
04 Din dag
05 Din bästa vän
06 Dina syskon
07 Vad finns i din väska?
08 Den här veckan
09 Dina drömmar1
0 Din första kyss
11 Ditt favorit minne
12 Din favorit födelsedag
13 Något du ångrar
14 Den här månaden
15 Något som gör dig upprörd
16 Något som får dig att må bättre
17 Något som får dig att gråta
18 En första gång
19 Din rädsla/ rädslor
20 Ditt favorit ställe
21 Något du saknar
22 Vad åt du idag
23 Din definition av kärlek
24 Ett ögonblick
25 Din tro
26 Vad är du tacksam för idag
27 Din klädsel idag
28 Ett annat ögonblick
29 Dina mål
30 Ett sista ögonblick

//Rimza

Lucia

så va det lucia igen då... med andra ord vi närmar oss julen. Om 11 dagar så är det julafton. Hemska tanke. Jag har inte köpt en enda jul klapp ännu. :/

Har trott att det är långt till jul men se de är det inte.

Ska väl ner till stan och se på luciatåget och det är första gången Ronny är med oss. Han har annars kolla så att alla i tåget har kommit i tid och är på sina platser typ. Men i år behöver han inte stå vid kyrkan och dirigera utan han kan komma med oss när vi far. Sen är det väl glögg och pepparkaka hos mamma och pappa i Lemström. gotti

Va händer annars då?? Nå vi ska till läkare nu i början på 2011, ÄNTELIGEN som vi har väntat.
Så det ska bli intressant att höra va han har att säga jag vet ju att vi har haft ett tuff höst med väldigt mycke svängar i blodsockret hos rasmus. men det är väl inget man kan göra åt. nå väl skönt att få komma dit iaf.

Så Glad lucia på er från ett vintrigt Åland... =)

//Rimza

torsdag 2 december 2010

Helgen

Vi var till Sverige i helgen. Vi var till Arninge och Uppsala. riktigt nice. Var å åt till MAX. Fick oss en rejäl överraskning. Dom har tagit fram två olika måltider som REKOMMENDERAS till diabetiker. :0 Mer om det på En annorlunda mat blogg.

Men det värsta va med resan att vi var 45 min försenade till sverige. Eftersom vikingline hade data haveri. =( Färjan sku gå 8.00 men vi gick ut 8.45. Men vi fick det gjort som vi skulle. Hitta skidor till Rasmus för 30 €. Jag tror inte man hittar så billigt på denna kobbe.

Stackars Ronny förresten. Han e hemma å e sjuk i dag. Hans mage ha sagt upp sig kan man ju säga. Med andra ord stress mage. (tror vi iaf) hoppas att han blir frisk snart.

Inte ett ord har vi hört från sjukhuset. När ska vi dit kan man ju undra... =( Nå väl...

Men nu ska jag gå... ha det... glöm inte att läsa en annorlunda matblogg

//Rimza