Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

måndag 28 februari 2011

måndag


Va ska man skriva om? Sitter i skolan och försöker vara dultig. Men det går inte så bra... :s Men huvudsaken är att man är här väl??

Försökte boka om Rasmus ögonläkartid i dag men kom int fram.. :( men ska försöka i morgon igen. Det är så här att Ronny boka läkare åt sig imisstag samma TID som Rasmus sku till läkare. Men som sagt så ska jag boka om den. Vi har ju bara en BIL just nu och det SUGER PURJO!!

Vad händer annars då? Nå kan säga att det inte blir nått husköp för oss. Vi har inte råd just nu, och de tyckte på banken att vi sku vänta tills jag har skolan klar. Men sånt är livet. Har tyvärr ingen bild på huset.

Så har jag varit sjuk. Fick flunsan lagom till sportlovet. BLÄ

Men nya tag nu... Har tränat två gånger iveckan nu men ska trappa upp den. =) Efter den 14 mars så kommer jag att träna upp till 4 gånger i veckan. Men det är inte bara hård träning utan också stretching. Så jag kommer att kunna variera min träning, vilket är bra tror jag. Dessutom så har jag lyckats gå ner -2 kg nu under februari. Jag hade nog önskat mig mer men men så kan det vara.

Nej nu måste jag sluta!

//Rimza

onsdag 9 februari 2011

Kanske kanske kankse


håll tummarna nu!! SNÄLLA... Vill så jäkla mycke nu... (kanske lite för mycket)

men jag åter kommer sen när jag vet någe mer!!

tihi hemligheter än så länge...

//Rimza

tisdag 8 februari 2011

Drömmar om vargar


Drömde i natt igen om VARG. Så jag kollade upp vad det betyder. Är intresserad av drömtydning. Fick det här som svar:

Varg : En dröm om vargar symboliserar en opålitlig och grym person. Biter den dig kommer du att bli sårad.

Så jag vet inte vad jag ska tro. Oftast så är det jag och Rasmus som blir jagade. Antingen av en, två till och med tre vargar kan det vara. HUGA. Dessutom så är det mitt i stan. Det finns ju inga vargar på Åland men ursch...

Så tydligen finns det någon i min närvaro som vill mig illa, eller till och med kanske Rasmus med. Om man nu tolkar drömmen. Jag hoppas ju att det inte är sant men ja... fiender har väl alla??

Jag hoppas ju på att jag INTE har några fiender men men man vet ju inte. De har ju inte sagt nått iaf.

Nu ska jag gå och sova.

//Rimza

söndag 6 februari 2011

Vad jag åt idag...(fuskdag i dag jag vet)

hmmm... Ja va ha ja ätit i dag?? Kan ju säga att jag tog mig en riktig sovmorgon. Vakna av gulle, där vid halv elva nånting. Så det blev inte så mycket till frukost. Lunchen blev inte heller så där mycket + för. Sen var vi till Liam på kalas. Han fyller år så. Eftersom Rasmus är lite rädd eller blyg kanske man skulle säga så ville han att jag var med. Så jag var med. Kanske en trygghet för Liams mamma, för hon vet ju inte hur mycket insulin Rasmus ska ha. Det vet inte Rasmus ens men det ska bli ändring på det.

De bjöd på chokladtårta, kakor och saft till barnen och kaffe (såklart till oss vuxna), när kalaset var över så for vi till Lemström på middag. Mamma bjöd på sluring (rotmos) så himla gott. Till efterrätt så var det Ris á la Malta.

Vad annat ska jag berätta om? Jag ska trappa upp träningen från 1-2 pass i veckan till 4 pass i veckan. Plus att jag ska börja röra mer på mig. Men först ska jag börja ordentligt på gymmet. :)

Nu ska jag sussa. Go natt alla

//Rimza

lördag 5 februari 2011

ujuj... samkör


Fy mig igen... Ska försöka (igen) skriva i min tema blogg... Vi har kommit till dag 18,19,20 kankse jag sätter in dag 21 också. Beror lite på hur långt det blir.

Dag 18 En första gång...

En första gång.... hmmm.... va tusan ska man skriva om här då?? Nu blev det svårt. Det finns så mycke som har varit första gången för mig. Men vissa gånger vill jag bara glömma. Men men... Nu glömmer vi det här och går vidare. =)

Dag 19 Mina rädslor

Mina rädslor e mååånga. Det som jag är mest rädd för är att bli lämnad. Lämnad av de jag älskar.

Att Rasmus ska bli svårt sjuk (dock har han redan svävat mellan liv och död i nästan 24h) men jag vill inte uppleva det igen och det är jag mest rädd över. För han är så beroende av oss. Får han inte sitt insulin så blir han så sjuk att han inte vaknar igen. För det är just det som tynger mitt hjärta som mest. Jag kan se att jag kan vara smått avundsjuk på dem som har barn som är nog sjuka men behöver bara ta sin medicin ett tag och sen slippa det resten av sitt liv. Det kommer vi aldrig att uppleva, för Rasmus är ju i behov av sitt insulin.

Men jag tror också att det tillhör en mamma att vara just orolig och rädd för just att barnen ska bli sjuka eller skadar sig svårt.

Dag 20 favorit ställe

Oj, jag har många favorit ställen. När jag var 14-15 år och hade det tungt (joo ja va jobbig som tonåring men det tar vi en annan gång) så var jag vid ett ställe vid piren. Jag kunde vara där i timmar och bara vara och fundera över mina "problem". Killar, vänner oj va man fundera på saker när man va i den åldern. Synd bara att jag inte har en bild därifrån.

Nu för tiden är mitt favorit ställe min säng... =) där kan jag ligga och fundera på framtiden och vad som ska hända.

Dag 21 Något jag saknar

hmmm... Jaaa det är mycket som jag saknar farfars makaroni välling saknar jag massor. Det är som stuvade makaroner men är lösare och mycket godare. Sen finns det personer som är döda som jag saknar mest av allt. Farmor, farfar, morfar, Helena.

Jag saknar min farmor just därför att jag har hört så mycket om den kvinnan. Jag har dessutom hört att jag liknar henne så mycket att man funderar lite hur hon var som person. Hon dog när jag var 2-3 år.

Farfar saknar såå jäkla mycket. Han hade ett speciellt humör, han var glad men kunde lika fort bli arg men han blev aldrig arg på mig eller mina syskon. Vi hade en speciell relation farfar och vi. Jag och mina syskon kunde när som helst komma och gå till honom. Han var alltid lika glad när vi kom. =) Farfar dog när jag var 15 år gammal.

Morfar däremot så har jag vaga minnen ifrån. Jag minns att vi kunde fiska och han var ofta hit med mammas kusin som heter Johan. Jag var ju morfars flicka. Vad jag minns så var jag jämt me morfar när han var här. Men han dog också när jag var runt tre år gammal.

Nu har jag inget mer att skriva kanske det kommer nått mer inlägg här under dagen. NU ska jag fortsätta göra mina läxor.

H.A.N.D
//Rimza

torsdag 3 februari 2011

Ojoj... återföranas me gamla vänner (tror man)


Det var ett braaa tag sen jag skrev. Men det har int hänt så mycket i mitt liv. Upplevde att Åland ÄR litet, du känner en kille som känner en tjej som känner en kille som känner dig. typ... =)

Lite små kul att upptäcka sånt. Kanske man ha varit på fest tillsammans (har hänt mig ett antal gånger) och sen träffats två tre år senare, NÄMEN HEJ!! ÄR DET DU?? Du va me på den där festen som spåra ur för två tre år sen va? hmm jooo... och så börjar man snacka som man ALLTID ha vetat vem den andre e... (fast man har ingen aning) ha hänt det med. Men det är alltid lika kul.

I morgon e man ledig... guu va skönt.... =)

Nu skajag föröka me min !"¤#¤"!" programmering. När det inte går som jag VILL... HJÄLP!!

tisdag 18 januari 2011

Samkör lite... =)

Eftersom jag inte har skrivit på lääänge igen (fy mig) så tänkte jag samköra några rubriker i temabloggen. =)

Något som gör dig upprörd
Vad gör mig upprörd?? Det är ganska mycket det. Men det som gör mig mest arg är ändå orättvisor i världen. Men jag kan inget göra för jag är en ensam liten själ men sku vi va många så kanske.

Sen är det när folk inte förstår eller vill förstå hur man tänker eller vill ha det. I bland blir jag upprörd över allt och såna dagar kan vara små jobbiga...

Något som får dig att må bättre

Men något som mig att må bra är när jag får höra bra saker, det kan vara små som stora saker. Eller när man ha klarat av en svår uppgift.

Något som får dig att gråta
Vad får mig att gråta?? När man ser på en sorglig film, eller när läser en bra bok. Jag har ganska lätt att börja gråta, varför vet jag inte. Jag kan höra en bra låt, se en film, läsa någons blogg, läsa en bok.

Jag kan också börja gråta om ja blir arg (och då e ja ursinnig så akta er)...

-------------------------

Va händer annars då?? Inte så mycket. Fick en förfrågan om att köpa hus. Men vi vet inte än. Får väl reda på mer under en väldigt snar framtid kan jag tänka mig. Men det som är jobbigt med det är att vi måste flytta är att Rasmus har många vänner i Jomala. Men vi måste också tänka på hans framtid. Men vi tror att vi gör rätt men det vet vi väl inte först om ett tag. Men vi vet att han har lätt att få vänner och det är positivt.

Han har väl lite svårt med nya miljöer och sånt men vi måste utsätta han för sånt han inte gillar. Det kan bli bra eller så blir det och kämpa igen men det får vi väl ta isf. Vi vill ha ett hus, då kan Rasmus leka ute och känna sig trygg, nu vill vi inte riktigt låta han leka ute ensam. (alltså att han ska kunna säga mamma jag går ut) det är jag uppvuxen med. Jag tycker det är viktigt för honom att känna sig trygg och att villa leka ute. För det vill han inte... =(

Nej nu ska jag fortsätta städa... Ha en bra dag

//Rimza

torsdag 13 januari 2011

Vad gör mig upprörd??

Jaaa du, va gör mig upprörd?? Det är mycket om jag tänker efter. Men mest så blir jag upprörd om det är nån som försöker köra över mig eller min familj. Eller om nån kommer fram och säger "att var glada att Rasmus fick diabetes när han va liten, det växer säkert bort då." Men det växer inte bort. Men jag blir faktiskt mest upprörd när det gäller min lille prins, Rasmus. Då trampar man på en öm tå hos mig och då kan jag bli mer än lovligt arg. Jag vet att jag kan vara hemsk, jaa jag vet det. Men jag är sån, jag vet att jag är kanske inte är så snäll som jag ser ut men men....

Orättvisor gör mig också rätt så upprörd över, krig, varför barn far illa... Men att vi vuxna inte kan ta vårat ansvar över våra barn eller handlingar??

Sku jag berätta allt som gör mig upprörd så sku detta inlägg bli väldigt negativ men jag ska sluta här och nu. Kankse jag sku berätta nått roligare i stället...

Vi var till farfar i kväll. Det var helt ok med farfar. Annars så ha denna dag varit helt ok.

Nej nu ska jag sluta innan ni somnar... hihi

//Rimza

onsdag 12 januari 2011

Den här månaden

Då ska jag försöka mig på att skriva ett inlägg om den här månaden.

Jag har som mål för den här månaden att gå ner minst 2 kg. Men gärna mer. Sen kankse flytt?? Det vet man aldrig... =)

Men då blir det en massa ringades hit och dit men det kan jag ta.

Sen vet jag inte va jag har för mål för den här månaden. kanske att man ska må bra också.
det bästa som ha hänt hitils på detta år är att Rasmus ska börja skolan. Men vi vet inte än vilken eftersom vi funderar lite på att flytta, kan int säga mer ännu vart och när. Men vi ska bort... Mår inte så jätte bra i våran nuvarande lgh. Men jag återkommer när jag vet mer.

Men va mer kan jag skriva om??

Nå jag återkommer när jag vet nå mer...

Ha det

//Rimza

tisdag 11 januari 2011

något jag ångrar

Ska försöka få ett inlägg i tema bloggen nu då. Vi har kommit till dag 12 nu och jag ska berätta vad jag ångrar.

det är igenteligen mycket som jag ångrar. Så jag vet inte var jag ska börja. Kan säg a så här iaf att jag ångrar inte att jag for till Karis ett år och sen vasa ett år. det var nog de bästa åren i mitt liv.

Det jag ångrar mig mest i dag eg mest det som hände när jag var 17-18. Mina föräldrar hade det inte lätt då. Oj va jag ångrar mitt betende då. Var mer vild än tam. Det som jag ångrar från den tiden är att jag inte lyssnade på mamma eller på mina vänner. Föresten var är mina vänner från den tiden?? har två-tre vänner kvar från den tiden. Har nog växt ifrån dem.

En annan sak som jag ångrar är att jag inte tog mig tid att umgås med min farfar den sista tiden. Men han var dålig så det var väl därför jag undvek att hälsa på han. Han gick igraven med en massa fina recept som jag inte ha hittat. Minns att han lagade makaronivälling åt mig och min bror. Men jag kan inte laga det eftersom jag inte vet va han satt i. *morr*

Det var väl lite om va jag ångrar.

Ska försöka skriva i morgon igen. Ha det bäst

//Rimza

sömlös och att gå i sömnen

I natt hade jag den jobbigaste natten på långe. Slumrade till vid halv två men vaknade i samma ryck att det var nån som tittade på mig, där stod rasmus mitt i natten å vile sova hos oss. Han sov men värkade klar vaken. skit jobbigt. Så jag tänkte ge er lite information som jag hittade på nätet.

Barn och sömn: Gå i sömnen

Varför det händer
Experterna vet inte vad som orsakar sömngång, men det verkar gå i vissa släkter. Barn kan börja gå i sömnen redan strax efter att de börjar gå eller krypa och minst 15% av alla barn har någon form av "episod". Vanligtvis sker det under sömnens första två timmar, då ditt barn sover som djupast. Att sova på nya platser, att inte ha sovit tillräckligt mycket eller hög feber kan utlösa sömngång. Ett barn som går i sömnen ser klarvaket ut, men är det inte. Han eller hon har ögonen öppna och kan vanligtvis hålla en konversation (fast den brukar vara konstig). Barnet kan t ex irra runt i huset eller förväxla ett skåp eller en garderob med toaletten!

Vad du kan göra
Försök inte väcka ditt barn. Om det går, kan du leda tillbaks honom eller henne till sängen på ett varsamt sätt. Ditt barn kommer inte att komma ihåg något morgonen därpå, så säg inget. Ditt barn kan bli så oroat av det att det blir otäckt att gå och lägga sig. När du stoppar om ditt barn för natten kan du passa på att plocka upp sådant han eller hon kan snubbla eller halka på och se till att eventuella trappor skyddas med trappgrind. De flesta skador som drabbar barn som går i sömnen sker då de ramlar ut ur fönster eller lyckas ta sig ut ur huset, så se till att dörrar och fönster är låsta.

Uppdaterat i december 2008

källa: natusan (http://se.babycenter.com/toddler/sleep/sleepwalking/#2)

måndag 10 januari 2011

Min första kyss, favorit minne, bästa födelsedag

Min första kyss

Min första kyss minns ja faktist inte... men jag minns alla killar som jag har provat. Oj nu låter det som ja ha kysst många killar men en del ha det blivit ju... mest på fyllan...när man va ung och dum.

Favorit minne och bästa födelsedag

Jag har många favorit minnen. När Rasmus föddes, när jag träffa Ronny, men det bästa minne och födelsedag hänger ihop.

Det var min 5 års dag som jag fick min lekstuga och guu va glad jag var. Minns när pappa, farbror Göran och mammas morbror. Oj va vi hade cirkus den dagen. Men det var det starkaste minnet jag har från mina födelsedagar, sen kommer nog min 20 års dag. =)

Ha det

//Rimza

fredag 7 januari 2011

I min väska, den här veckan, drömmar

Tänkte samköra några rubriker i tema bloggen.
Först kommer om min väska sen kommer lite om den här veckan sist men inte minst lite om mina drömmar. Okej vi börjar nu då, i min väska så finns det väl det vanliga man brukar ha i en väska. Mobilen, läppfett, näsdukar (kan vara bra att ha). Det var väl handväskan. Men tänker man på min skolväska så finns min lapptopp där, papper, pärmar, m.m. Ni somnar om jag rabblar upp allt.

Min vecka

Nå vi va till läkare med Rasmus i måndas. Fick lite mera skin på näsan där. Oj va vissa orkar hålla på. Nå men han börjar då skolan i höst.

Annars så ha våran vecka varit lugn och skön. Ronny gulle ha varit ledig halva veckan. Vi ha varit å kollat på en ny tvättmaskin eftersom våran paja här innan jul. En som jag sku kunna tänka mig kostar runt 400 e. Men jag vet int. Måste fundera lite på det.

Vi har också varit till Ronnys farmor och hennes man Ole. Det var ok. Det är sällan man är dit. Tiden vill int räka till riktigt.

Annars så ha det int hänt så mycket.

Mina drömmar

Det jag drömmer om är mycket. Men en dröm kan jag aldrig (och då menar jag aldrig) få uppfyllt. Att få Rasmus frisk från sin diabetes, det kommer aldrig att ske. PUNKT

Sen är det en stor dröm jag har och det är att gifta mig, men när och med vem?? Jag vet att jag har Ronny, men han vill int gifta sig säger han iaf. Men men... en vacker dag ska jag stå som brud med RONNY vid min sida. Jag vet hur mitt bröllop ska se ut, vilka som är bjudna och va vi ska bjuda på.

En annan dröm är att få ett bra jobb, som man kan växa som människa och få utmaningar. Helst så sku jag vilja jobba inom IT då har man kanske bättre arbetstider. =)

Jag drömmer också om ett hus. Att få äga eller hyra ett hus som man trivs i. Att få pyssla om och bara vara.

Annars så vet jag int mer om drömmar. Jag har lärt mig den hårda vägen att man ska int drömma så mycket. Det går ofta åt H....

Men nu ska jag se på dart me Ronny.

Ha det så bra alla...

//Rimza

2010 i bilder



























































''

onsdag 5 januari 2011

Trött på allt å alla

Okej... Nuuu e ja asigt trött på allt å alla... Specielt på
En person. Nämligen John Blund!! Han är sen igen... han borde söka sig ett nytt jobb tycker jag.

Vi va till läkare me Rasmus igår. Han väger nu 21,8kg och är 118 cm lång. Låång kille... Fick bekräftat också att Rasmus börjar skolan till hösten. Vet att vissa vill att han ska vara ett år till på dagis men det tycker int ja. Han behöver skolan. Vi har märkt att han gillar matte, skrivning och han har börjat intresserat sig för läsning också. Min duktige kille...

Om man sku försöka sova nu då... Om John blund kommer eller ej...

Go natt alla!!

// Rimza älskar mina gossar

lördag 1 januari 2011

2011


GOTT NYTT ÅR 2011

Mitt nyårslöfte är att börja träningen igen. 2011 ska bli mitt hälso år. Hälsan ska stå i centrum hela 2011. Inget onödigt godis eller nått annat.

Min största last är nog sockret, ojoj... *skäms*

Men ja ska GÅ NER I VIKT. Ja vill NER, på en mer normal vikt. mitt första del mål är 100 kg. Sen är det 90, 80, 70 innan jag är nöjd så ska jag ner till 65-70kg. Då e jag nöjd. riktigt nöjd. jag vägde ju 87 när rasmus kom. Jag vägde som mest under graviditeten 102 kg. Sen steg jag på vågen när han var född och då stanna den på 87 kg. Oj va jag var nöjd.

Ni kommer att kunna följa min vikt nedgång (vill inte kalla det bantning) Jag ska ändra mitt liv det kommer bli tufft. Men det ska gå. Jag vill inget hellre just nu än att gå ner i vikt och må bra. Så jag ska börja köra hårdare med m
in träning, börja äta rätt och sockret ska bort. Fyyy jag har hört att det är som att bli drogfri. Men jag ska klara det.

SÅ GOTT NYTT HÄLSO ÅR 2011!! Så kanske vi kan hjälpa varandra i med och motgångar.
//Rimza

Mina syskon

Nu har vi kommit till mina syskon i tema bloggen. =)

Jag har då två syskon. Båda yngre. En bror som alla (nå ja, nästan alla) vet vem som är, Uffe 26 år, han jobbar på "på gatan" (restaurangen heter så) i borgå. =)

Han flytta till finland för ett år sen. Träffa en flicka som heter Vonne, nu har dom dessutom fått en liten kille som heter William. Uffe är guffar till Rasmus.

Sen har jag min lilla syster Linda, som är 19 år och sambo med Johan. Linda går också på högskolan men företagsekonomi.

Nå ja kan väl int igenteligen skriva mer om mina syskon, vi e nog rätt lika ha vi märkt, till sättet, vi har en viss humor som int alla förstår. Men som vi fattar. Oj va vi kan skratta åt varandra, vi kallar det "uffe humor" ha ha... nee ja skoja bara... =)

Jag älskar mina syskon, fast vi har ju haft våra dispyter. Men vem har int stridit med sina syskon?? Ja tänkte väl det....

//Rimza

tisdag 28 december 2010

Min bästa vän

ojoj... min blogg tog ett jul uppehåll. =)

Nu ska jag berätta om min bästa vän. Jag har inte en bästa vän utan jag har många bra vänner. När jag gick i högstadiet så hade jag en bästa vän. Hon heter Annika Kordelin. Vi var gämt med varandra. Vi bode vecka vecka hos varandra på sommrarna. Oj va kul vi hade. Vi var som systrar. Tycker iaf jag, för vi kunnde prata om ALLT om allt och alla. Vi stöttade varandra, hade nån av oss killproblem så fanns vi där för varandra.

Vi har lite kontakt ännu men inte på det vise mera, hon flyttade till gävle när hon träffade sin då varande kille. Jag for till skola i Karis i samma väva. Eftersom jag behövde en "paus" från Åland. Hade väl inte det bästa ryktet om mig just då. Men men det är en annan story.

Det bästa med minnen med Annika är att man kan skratta åt en massa tokigheter som vi hade för oss.

Och det bästa med Annika var att jag kunde vara mig själv. Jag var mobbad innan jag börja 7:an. sen när jag börja 7:an så träffa jag Annika. Mobbningen upphörde när jag kom in i det "tuffa" gänget. hihi... redan då va ja en liten rebell... =)

Nu ska jag gå å tvätta lite. Ha en fin dag alla.

//Rimza